Utfordringen, det nye og Juan Gris
av Per Bj. Boym
En opplisting av Victor Linds kunstverk vil inneholde en rekke
forskjellige termer som vi i daglig tale anser for å være
beskrivende. Men disse skjuler både verdensanskuelser, verdiladede
vurderinger og forvirring.
Assemblage, film, fotografi, fotogravyr, grafikk, installasjon,
metalltrykk, maleri, materialbilde, mosaikk, performance, plakat, relieff,
silketrykk, skulptur, tegning, tresnitt, video o.l. Disse er alle ord
som plasserer hans verk slik at det hører hjemme i en eller annen
kategori av kunst. Vi møter ord som akryl, olje, lerret, tre,
stål, metall, papir, sand, skinn, tau, tempera osv. Ord som
forteller hvilke materialer som er benyttet i det enkelte verket. Vi kommer
heller ikke utenom videokanon, monitor, DVD, høyttaler o.l.,
fordi det også vil være behov for ord som beskriver det
tekniske utstyret som verket benytter.
Denne opplistingen forteller om et stort mangfold. Dette mangfoldet har
inntatt kunstlivet før og under de årene Victor Lind har
vært aktiv skapende. Hans kunst er - på dette nivået - et
uttrykk for det nye i kunstlivet.
Men er det nye i kunstlivet en historie om nye kategorier, nye
materialer og nytt utstyr? Er det en historie om mangfold som kan leses
slik at der det før var få kategorier, er det nå mange?
Der det før var begrenset med materialer og teknisk utstyr, er det
nå ubegrenset? Denne artikkelen vil presentere noen skissemessige
ideer i denne diskusjonen.
Jeg begynner med noen betraktninger over de nevnte betegnelsene og noe
om forholdet mellom disse. Min oppdeling av disse termene i tre klasser
(kategorier, materialer, teknisk utstyr) er ikke uvanlig. Selv om de to
siste klassene (materialer, teknisk utstyr) kan være vanskelig
å benytte riktig, fordi det er vanskelig å identifisere
materialer og utstyr eller fordi det ikke alltid er etablert konvensjoner
for presisjonsnivået i beskrivelsen osv., så vil jeg hevde at
verdivurderinger spiller en liten rolle i valg av betegnelse.
Ved første øyekast kan det se slik ut i den første
klassen også, men jeg vil argumentere for at betegnelsene her ikke
på samme måte er verdinøytrale. For å rydde unna
noen forstyrrende elementer, kan vi først slå fast at noen av
betegnelsene etter en innarbeidet konvensjon er navn på større
"familier" der noen av de andre betegnelsene er "familiemedlem". Eksempel:
Familien "grafikk" inneholder kategoriene metalltrykk, silketrykk, tresnitt
osv. Familien "skulptur" inneholder kategorien relieff osv.
Forholdet mellom andre betegnelser er mer uklar når det gjelder
familiegrupper eller familietilhørighet: Er et materialbilde - eller
en assemblage - en type relieff, eller er det en type maleri, eller er det
noe helt eget?
En annen variabel er: Noen av kategoriene har betegnelse etter
framstillingsmåte, mens andre har betegnelse etter
visningsmåte. Eksempel: Projeksjon eller plakat er orientert mot
visningsmåten, mens maleri eller mosaikk er orientert mot
framstillingsmåten. Og til slutt, en av kategoriene kan - men
behøver ikke - inneholde alle de andre: installasjonen.
Denne til dels uoversiktlige situasjonen representerer ikke noe
større problem i den daglige omtalen av kunstverkene. Vi har en
situasjon der vi "vet hva vi snakker om", men jeg stiller
spørsmålet om vi samtidig vet hva vi sier?
Betrakter vi denne situasjonen med bakgrunn av de etablerte
kunsthistoriske familiene, maleri, skulptur, grafikk og tegning, så
kan "det nye mangfoldet" analyseres med Victor Linds Nattrytter, Mere og mere, flere og flere
og Blitz som eksempler.
Dette er kunstverk der de etablerte familiene møter en ny familie:
fotografiet.
Victor Linds Nattrytter fra 1972 ble
til på følgende vis: Et fotografi ble projisert på et
lerret etter en komposisjonell ide, projeksjonen ble malt med lakkfarger.
Dette verket betegnes ikke som et fotografi, men som et maleri. Eller
verket Mere og mere, flere og
flere (1972), der silketrykket er overført til lerretet. Dette
betegnes som et maleri, ikke et silketrykk. Tilsvarende Blitz fra 1973, to eller
flere fotografier blir overført til fotoemulsjon på en
silketrykkduk og trykket med silketrykkfarger. Dette verket betegnes ikke
som et fotografi, men som et silketrykk.
Maleri, silketrykk, fotografi: familier bestemt gjennom teknikker som
står fritt ved siden av hverandre. Maleri, silketrykk, fotografi:
blandingen av disse teknikkene i stor stil tilhører 60- og 70-
tallets nyskapninger. Andy Warhols verk er tydeligst i så
måte.
Betegnelsene som benyttes på Victor Linds verk i dag forteller
dermed en historie om et møte mellom kategorier. Et møte
mellom kategoriene på en felles arena: maleriet, silketrykket og
fotografiet møttes i bildet. Men bildet forble maleri der maleriet
deltok, det forble silketrykk der silketrykket deltok, mens fotografiet som
bilde ble som tidligere bare fotografi der det sto alene.
Når kategorier flyter over i hverandre står vi overfor noe
nytt. Skapes det da nye kategorier, eller skapes det nye avgrensinger
mellom kategoriene?
Eksemplet med maleriet, silketrykket og fotografiet forteller om en
endring der maleribegrepet tok opp i seg silketrykkets og fotografiets
metoder og teknikker, og der silketrykkbegrepet tok opp i seg fotografiets.
Hvorfor skjedde ikke det motsatte? At fotografibegrepet tok opp i seg
maleriets og silketrykkets metoder og teknikker, at silketrykkbegrepet tok
opp i seg maleriet? For å sette det hele på spissen: Hvorfor
benevner vi ikke i dag disse verkene av Victor Lind som fotografier, f.eks.
bearbeidede fotografier?
Er svaret å finne i at betegnelsene maleri, grafikk og fotografi
ikke brukes som verdinøytrale teknikkbetegnelser, men brukes for
å uttrykke et hierarki av teknikker der den ene er mer "kunst" enn
den andre? Edvard Munchs kommentarer om de ulike mediene illustrerer dette
poenget: Grafikken som et middel for økt sirkulasjon (dermed
'oversettelse' av maleriet til grafikk) og fotografiet som et ikke-kunst
medium.
Hva så med et verk fra slutten av 1970-tallet som Hallo, Onkel Andreas
hører deg, Peder Martin Lysestøl? Det er ikke like
innarbeidet å benevne dette som en skulptur, som det er å
benevne Nattrytter
som maleri. Dette kan vi gjerne benevne som et tablå, en modell eller
en installasjon (selv om verket ikke er laget spesifikt for distribusjon i
ett bestemt rom eller en bestemt type rom).
Dette er eksempel på en situasjon der begrepene flyter uavklart
ved siden av hverandre, der skulpturbegrepet tydeligvis ikke har noen
spesiell appetitt på å ta opp i seg denne ansamlingen av
objekter med ulik opprinnelse. Det nye blir ikke klart tatt opp i de
etablerte begrepene.
Så kan vi stille spørsmål ved Er en
grønn monokrom flate mer interessant enn en RØD, Blind date og Contemporary
Memory, verk som består av distinkte deler fordelt utover i et
rom: video, tekst og lyd, maleri og fotografi, diverse utstyr.
Installasjoner? Her har det nye fått en egen, ny betegnelse, som
allerede synes å være innarbeidet. Hverken maleri- eller
skulpturbegrepet har helt tatt opp i seg disse fenomenene. Kommer det til
å skje?
Det hender at den udannede dagligtalen forteller mer om språkets
hierarkier enn den mest sofistikerte utlegning. I miljøer som daglig
har en stor avstand til kunstlivet er det ikke uvanlig å benevne all
kunst som "maleri". Dette kan betraktes som en refleksjon av at
maleribegrepet i kunstlivet har hatt og har en privilegert posisjon, den er
ikke bare en betegnelse på en teknikk eller et sett av materialer,
men den av teknikkene som er "mest kunst". Man kan påstå at vi
lever med et maleribasert kunstbegrep. Kunstbegrepet inneholder altså
et teknisk og materialmessig hierarki.
De endringene som skjer i vår tid utfordrer dette etablerte
hierarkiet, og eksemplene fra Victor Linds kunst illustrerer dette.
Eksemplene belyser også de ulike måtene vi takler disse
utfordringene på, gjennom innarbeiding, gjennom uavklarte blandinger
(hybrider) og gjennom nyskapninger (mutasjoner).
Hvorfor ikke sette en strek over de gamle betegnelsene og erklære
en pax pittura,(1) en fred på bildets grunn, der
maleri bare betegner en teknikk og et sett med materialer på linje
med andre teknikker og tilhørende materialer? Jeg tror nissen
likevel ville blitt med på lasset. De begreper som er utviklet
gjennom maleriets historie, er fremdeles blant de fundamentale begreper for
kunsttilnærming, kunstforståelse og kunstopplevelse. Det krever
erfaring, mengder med eksempler, kort sagt tid, for å løsrive
begrepene fra sin spesielle tilknytning til maleriet. Det hersker ingen
pax pittura, men fremdeles en situasjon der det etablerte hierarkiet
blir utfordret.
Bak Victor Linds kunst ligger en kunstoppfatning basert på
maleriet. Om dette er en intensjon, vet jeg ikke. Men det er
påfallende hvordan hans verk åpent relaterer seg til Juan Gris
og hans estetikk. Dette kommer allerede tydelig til syne i ungdomsverk som
Cello eller Equilibrium der
Gris' credo demonstreres av en ung kunstner som er blitt berørt av
Weidemanns 'skogbunnmaleri':
"Jeg anser at de arkitektoniske elementene i maleriet er matematikk,
den abstrakte siden. Jeg ønsker å humanisere den. Cezanne
gjorde en flaske til en sylinder; men jeg begynner med sylinderen og skaper
et individ av en spesiell type: jeg skaper en enestående flaske ut av
sylinderen" (Juan Gris 1921).
Den gjennomgående formelle klarheten i Victor Linds verk,
enten dette er en filmsnutt (Det
sublime), en politisk plakat (Jøtularbeiderne),
et nidbilde (Groli),
gjendiktingen av et vakkert naturelement (Kirsebærtre) eller en installasjon (Blind date), kan
betraktes som en konkretisering av ideen:
"Jeg arbeider med intellektets elementer, med fantasien. Jeg
forsøker å gjøre konkret det som er abstrakt. Jeg
beveger meg fra det generelle til det spesielle, med det mener jeg at jeg
starter med en abstraksjon for å nå fram til en sann
virkelighet" (Juan Gris, 1921).
Malerens blikk er også et gjennomgående trekk ved
Victor Linds verk. Slik beskriver Gris hvordan maleren ser et bord: "For
en maler vil det simpelthen være en gruppering av flate, fargelagte
former. Og jeg understreker flate former..." (Juan Gris, 1924). Det er
interessant å observere hvordan dette estetiske ståstedet blir
en vesentlig bestemmende del av verk som videoinstallasjonen Contemporary
Memory: Who is afraid? fra 1999.
Jeg mener det kan føles en grunnholdning i Victor Linds
estetikk: "Jeg kan til og med påstå at den eneste sanne
billedmessige teknikk er en type flat, fargelagt arkitektur" (Juan Gris,
1924).
Det sterke båndet mellom Victor Linds mulitimediale kunst og Juan
Gris' maleriutledede estetikk, er for meg en illustrasjon av
påstanden om maleriets særstilling på toppen av
kunsthierarkiet. Samtidig tror jeg at de tunge bidragene som utfordrer
dette etablerte hierarkiet blir levert nettopp gjennom verk som tar opp i
seg og nyformulerer motstanderens styrke. Det er sannsynlig at en blind
negasjon av den maleriutledede estetikken vil være en lite utviklet
estetikk, og at i en kunstsammenheng vil den tradisjonelle estetikken dukke
opp igjen som nissen på lasset.
Juan Gris refleksjoner om estetikk forteller også om en
løsrivelse fra en teknisk basert kunstoppfatning, der både
tiden og engasjementet spiller en avgjørende rolle:
"Dersom en følelse skal uttrykkes i maleri, så må
den først av alt være basert på elementer som
tilhører en estetisk oppfatning som er produsert av perioden. Enhver
estetikk burde ha et datostempel. [...] Et bilde som ikke har som hensikt
å representere noe, er for meg bare en ufullstendig teknisk
øvelse. Det eneste hensikten for et bilde er å oppnå
representasjon" (Juan Gris 1924).
Med dette kan vi vende tilbake til problemstillingen som ble reist
i begynnelsen av artikkelen: Er det nye i kunstlivet en historie om nye
kategorier, materialer og utstyr?
På bakgrunn av gjennomgangen med eksempler fra Victor Linds
kunst, kan følgende antydning til svar skisseres. Det nye opptrer
ikke som addisjon, det opptrer som utfordring. Det etablerte opptrer ikke
ved siden av det nye, men som Uranus - inntil en viss grense - blir barna
fortært. Men historien om det nye er ikke bare eller vesentlig en
historie om kategorier, materialer og utstyr. Det er en historie om
kunstbegrepet, om oppfatningen av kunstens roller og oppgaver, om kunstens
representasjon.
Hva er det med vår tids kunst som tvinger visse kunstnere til
å utfordre hierarkiene? Kanskje gir Juan Gris' kommentar om kubismen
en nøkkel:
"Kubismen er ikke en manér men en estetikk, til og med en
sinnstilstand; den er derfor uunngåelig knyttet til enhver
manifestasjon av samtidens tenking. Man kan godt på uavhengig basis
finne på en teknikk eller en manér, men man kan ikke finne opp
den komplekse helheten som er en sinnstilstand" (Juan Gris, 1925).
Vi kan heller ikke finne opp den komplekse helheten som
utgjør vår sinnstilstand ved inngangen til det 21.
århundret. Det 20. århundret har bygd opp og revet ned ideen om
mennesket som skapningens hersker og ypperste skapning, det har skapt en
tilstand med møter og konfrontasjoner mellom kulturer og tradisjoner
i et omfang som aldri tidligere, det har lagt til rette for
informasjonsleveranser i mengde, bredde og tempo som ødelegger gamle
og knytter nye typer individuelle og sosiale bånd. Denne situasjonen
av usikkerhet og megasirkulasjon (2) er bakgrunnen for at
maleriet av mange oppleves som en utdatert kunstmodell - og for at
kunstbegrepet er i ferd med å løsrive seg fra maleriet. Og
likevel har maleriet som 'moderbegrep' fremdeles et betydelig og relevant
potensial!
Prosessen med løsrivelse er i gang, den er synlig - men vi vet
ikke hvor den bærer hen. Victor Linds kunst hører hjemme i
denne prosessen som et av de tyngre bidragene.
Et kunstverk, som godt kan være et maleri, kan foredle
mottakelighet og forståelse. Det kunstbegrepet som er klistret til
maleriet formidler et budskap ikke bare om avstand, men også om
fravær fra vår tid. Avstand er nødvendig for refleksjon
og kan være en metode for å være intenst
nærværende, ikke en metode for å være
fraværende. Victor Linds kunst formidler også dette!
Noter:
1 Åsmund Thorkildsen lanserte denne termen i forbindelsen med
åpningen av Carnegie Award 2000.(Tilbake)
2 Begrepet er lånt fra Sarat Maharaj. (Tilbake)
|