Fra Nattrytter til mørkets drosjer
av Harald Flor
Avskjed het et av de fem metalltrykkene som Victor Lind var
representert med på den tredje Nordisk Ungdomsbiennale i 1970. Da jeg
ankom Oslo og Kunstnernes Hus noen dager etter åpningen 20. mai,
hadde både dette og resten av kvintetten med finstemte metalltrykk
forlatt utstillingsveggen. Victor Lind og Bjørn Krogstad -
sistnevnte så jeg røve med seg sitt abstrakt
ekspresjonistiske Brudebilde ut av salen - gjorde dette i protest
mot at de danske utstillerne ble bortvist fra biennalen, og seinere utvist
av landet.
Danskenes anarkistiske installasjoner smakte formannen i Bildende
Kunstneres Styre (BKS) like dårlig som deres oppfordring til
hasjrøyking i Slottsparken behaget politiet. Kunstnerne fra Sverige
fulgte seinere den norske duoens eksempel, og slik endte den korte
historien om Nordisk Ungdomsbiennale.
Samme vår slo GRAS-gruppa rot i det norske kunstlandskapet, med
artisten og aktivisten fra "Huset" som et markant medlem. I Dagbladet tok
Lind kraftig til orde mot det "udemokratiske BKS" etter bråket om
biennalen. Gjennom hans artistiske håndtering av grafiske virkemidler
med lavmælte verbale signaler, fornemmet jeg samtidig en tydelig
emosjonell temperatur. Kanskje var det ikke så overraskende at han
framhevet fotografiene av den unge, avdøde Wiener-aksjonisten Rudolf
Schwarzkogler, da vi et par år seinere samtalte om våre
inntrykk fra Documenta 5 i Kassel. Med sine dramatiske "selbdarstellungen"
virket Schwarzkogler som den mest kompromissløse av
østerrikerne, og Lind så nok klarere enn jeg provokasjonens
adresse til Wiens bigotte borgerskap med dets fortrengte brune fortid.
Forskjellig Ford-reklame
Victor Linds første framstøt under GRAS-etiketten var
en langt mildere form for ironi, med popkunsten som næring for sitt
"portrett" av den hodeløse, festkledte borger i elegant
håndtert teknikk i silketrykket Fest. Derimot var all
finurlig finesse skåret bort på hans separatutstilling i Oslo
Kunstforening våren 1973, hvor han viste krast slående
lakkmalerier og serigrafier av et annet slag. Referansen til popkunstneren
James Rosenquist i I love you with my Ford fra 1961 lå nok i
mer enn den malte tittelen på Kjør Ford De
også. Den tidligere billboard-maleren begrunnet en gang sin bruk
av reklamens virkemidler slik:
"Current methodes in advertsing, sublimation and the hard sell, invade
our privacy. It's like getting hit with a hammer, you get numb. But when
they're used as tools by a painter, they can be more fantastic".
Rosenquists uttalte kritikk mot at økonomisk velstand i USA var
bundet opp til det militærindustrielle kompleksets makt, hadde
tidligere opptatt GRAS-kollega Per Kleiva. På en utstilling sammen
med Siri Aurdal og Ørnulf Opdahl i Oslo Kunstforening i 1966,
siterte de Rosenquists tekst til maleri-installasjonen "F-111" (en
jagerbomber brukt i Vietnam) som ble vist på Moderna Museet i
Stockholm året før. Der konkluderte Rosenquist med at
"kunstnerens stilling er inkongruent med idéene i dagens samfunn".
De krasse kontrastene i slående reklamefarger av vietnamesiske
lik på et lasteplan i Kjør Ford De
også, pekte også framover mot metodene til to tyske
kunstnere, Hans Haacke og Klaus Staeck, som det er nærliggende
å tenke på i forbindelse med Lind. Særlig Haackes
foto-motasjer rettet mot den britiske Leylandfabrikkens produksjon av
luksusbilen Jaguar for det "frie marked", og hemmelige eksport av
militære Landrovere til Apartheid-regimet i strid med FNs
handelsboikott, er en tydelig parallell.
Popkunst og proletkult
Selv om Lind - i pakt med Rosenquists ord og 1920-åras
sovjetiske proletkult-paroler - ville gjøre kunsten til "en hammer
å forme virkeligheten med", så rommet utstillingen i Oslo
kunstforening arbeider som kom til å peke ut over den politisk
dagsordenen. Reaksjonen på USAs teppebombing av Vietnam i 1972 var
nok den avgjørende drivkraften for at han kunne hevde overfor min
avis, at "Nå er det faen meg slutt på å nyansere".
Det lå da heller ikke noe innsmigrende bak bruken av lakkfargene,
som med sin fotobaserte forenkling og sine harde overflater ville eliminere
alt som ikke smakte av "situasjonsbestemte bilder". Denne
"standpunkt-karakteren" preget i sterkere grad flere av de teknisk perfekte
silketrykkene. Entydigheten i for eksempel Ei åpen hand kan
knytte seg ble maoistisk pekepinne-pedagogikk, og bildet på
viljen til solidarisk kamp manglet den visuelle vri som preger Per Kleivas
samtidige Nevane byrjar knyte seg.
Med maleriet Nattrytter laget Lind
en utilsiktet klassiker, hvor det flyktige minnet av ridende politi under
en nattlig Vietnam-demonstrasjon smeltet sammen med tyngden fra det
tradisjonelle ryttermonumentet. Her er maktens tilknappete håndhever
i ferd med å erobre billedflaten, med uanstrengt kontroll over
firgjengeren som gir ham hans opphøyde posisjon med uniformslua som
rager over den kalde måneskiva. Pisken minner mer om den klassiske
condottierens septer enn en truende svepe, og man opplever en urokkelig
holdning bak de ordensblanke knappene på den mørke uniformen.
Et preg som forsterkes ved lueskjermen som skygger blikket, og gir
assosiasjoner til de mentale skylapper som styrer en kollektiv
korpsånd.
Linds gjennomførte grep om Nattrytter knytter i
etterhånd bånd til den tematikk han dukket ned i på
slutten av 90-tallet. Dette ble et stort løft for hans kunstneriske
arbeid, etter år som tappet ham for kreativ kraft på maoismens
blindspor og seinere bestrebelser med å pense seg inn mot en ny
meningsfull praksis.
Tjorete torsoer
Bestialitetens historie fra Kjør Ford De
også ble et ufrakommelig tema for Lind. Det fant et nytt symbol i
en bundet torso på silketrykket Søyle fra Ara
Pacis, 20. århundre fra 1983, som ble videreført i
triptykonet Tredelt
studie av det 20. århundre med monterte og martrete gestalter i
skinn. Torso-trioen satt surret i henholdsvis fibertau, nylonreip og wire
på makabre "møbler", og lukket inn i glassmontre som en
ubehagelig kombinasjon av gravlagte torturofre og klargjorte
demonstrasjonsobjekter.
Presisjonen bak de svinebundne skinn-objektene anskueliggjorde den
kyniske rasjonalitet som lå til grunn for torturistenes teknikk, og
hvordan metodene for mishandling fulgte opp den tekniske utvikling i det
mest morderiske av alle sekler. En perfeksjon som avgrenset seg fra
fascinasjon, og det knyttet seg i magen på meg i møtet med
disse stramt tjorete torsoene i det som den gang het Lillehammer Bys
Malerisamling. Men jeg fant heller ikke noe billedmessig botemiddel i
sødmen fra Linds lerreter av blomstrende
frukttrær som var ment å være en tematisk motpol
innenfor utstillingsrammen.
Derimot eksponerte Lind seg i et særdeles meningsfullt samspill
med Pierre Lionel Matte gjennom utstillingen Contemporary
Memory i Galleri Struts 10 år etter manifestasjonen i
Mjøsbyen. Her viste både den garvete GRAS-veteranen og hans
yngre kollega at politisk bevissthet inngikk i den kunstneriske diskursen
som gjennom 90-tallet fant sitt utløp på den såkalte
"unge scenen".
Mens minnet om Tredelt studie...
meldte seg hos undertegnede i et Buenos Aires-galleri i 1990 - i
møtet med den såre fortvilelsen i det skulpturelle
sorgarbeidet hos en argentinsk skulptør - var det trekk ved Linds Er en
monokrom grønn flate mer interessant enn en RØD? som
spant erindringstråder til den brasilianske og chilenske
konseptkunsten under de svarte junta-åra. At Victor Linds
metakunstneriske blottlegging av mørklagte politiske lik i vår
egen okkupasjonshistorie også hadde biografiske beveggrunner, ante
jeg på det tidspunktet ikke.
Mostandens estetikk
Dette var et eksempel på at kunst - som selvsagt også
lages av kunst - ikke bare reflekterer og korrigerer innenfor en intern
diskurs, men at denne prosessen også får feste i en
større historisk og samfunnsmessig kontekst. En slik praksis
konkretiseres og problematiseres også gjennom dialogene i trilogien
Motstandens estetikk av Peter Weiss, som for meg bidro til å
holde fast ved forestillingen om sosialisme som et alternativ til
stalinisme på 70-tallet. Det fins likevel noe i Linds måte
å grave etter og iscenesette historiske fakta på, som minner om
den tysk-svenske forfatterens omfattende kartlegging av dokumentarisk
materiale som underlag for den litterære gestaltningen.
Mer avgjørende fortoner seg likevel deres felles jødiske
bakgrunn, som gjorde den unge billedkunstneren Weiss til flyktning på
30-tallet og Lind til en historisk sporsøker ved seklets slutt.
Weiss' vending fra en modernistisk/surrealistisk skrive- og malemåte
skjedde på 60-tallet med dramaene Marat-Sade og
Ransakningen, hvor det siste skildrer mekanismene bak Holocaust, og
nå nok en gang turnerer med aktualitetens relevans i Sverige. Weiss
slapp fysisk unna nazistenes folkemord, men mentalt kunne han aldri
løsrive seg fra bevisstheten om den skjebne som var tiltenkt ham med
Shoa. Skrivingen ut fra et slikt indre imperativ og et sosialistisk
perspektiv ble den motstandens estetikk, hvor han gjennom et intenst arbeid
- som sikkert forkortet livet - overvant det mørke som drev dikteren
Paul Celan inn i selvmordet.
Unngikk Auschwitz
De jødiske blodlinjene fra mora Lilya Slotnikoff skulle
også ha plassert to-åringen Victor om bord på slaveskipet
Donaus andre etappe av ferden mot Auschwitz. En lapsus av de ellers
så nidkjære nazi-myndighetene gjorde at både mor og
sønn unngikk den skjebnen som nesten helt desimerte de deporterte
norske jødene. Dette har ikke bare gjort svastikaen til et forhatt
tegn i Linds øyne. Jeg aner faktisk et tyngre tankekors knyttet til
det norske NS-politiet som bistod Gestapo - og slapp så ufattelig
billig unna skjenselsgjerningen under rettsoppgjøret etter krigen.
Det var norske politifolk i Oslo-drosjene som jaktet jødene
gjennom en samordnet aksjon i novembernattas vargtime, og dermed ble del av
tyskernes kommandolinje. Lind hadde nok dette i tankene, da han i sitt
konsept for installasjonen Contemporary Memory
(I'll bring you home) i 1998 beskrev det grytidlige prosjektet som "en
lang, lysende akse". Jeg sovnet dessverre av, men bråvåknet av
avislesningen om taxi-raden med tente lys ned Kirkeveien, noe som ga meg
assosiasjoner til nazistenes rituelle akser av fakkelskinn under
partidagene i Nürnberg. Derimot rakk jeg Københavnutstillingen
Schpaa i siste liten på avslutningsdagen, der Victors
videoinstallasjon Contemporary Memory (Who is
afraid) med dramatisk fargeskiftende sekvenser av den nattlige
kortesjen i suggestiv samklang med klagende toner av Arne Nordheim og Paul
Celans smerteridde ord ga tyngde til den norske manifestasjonen.
Victor Linds kritiske sorgarbeid formidler nødvendig innsikt
på terskelen til et sekel, hvor erosjonen av erindringens blikk
må møtes med motstanden estetikk.
|