Fire walk with me
av Anders Eiebakke
Da jeg begynte å male graffiti som tenåring, blant annet
ved å tagge litt rundt omkring i sentrum, la jeg merke til noen gule
"V"-er på vestkanten. Det gikk noen år før jeg forstod
hva "V"-ene var. De var malt av tyske og norske nazister under krigen, som
del av Joseph Goebbels kampanje for å overta "V"-tegnet til Winston
Churchill.
"V", "Viktoria" og "Tyskland seirer på alle fronter" ble malt i
gult på melkebutikker, tobakksbutikker og på
overklassegårder på Frogner. Og i skolegården til
Fagerborg videregående skole, der jeg omsider skjønte hva den
gule "V"-en representerte da jeg gjorde research til en særoppgave om
fascisme i norsk media fra 20-tallet til 1945.
De fleste visuelle sporene etter nazitiden er nå borte.
Smijernsporten med hakekors på Lapsetorget er fra tiden før
nazibevegelsen oppstod, så den får stå. De fleste andre
hakekors, solkors og "V"-tegn er fjernet. Sporene er borte. I Oslo finnes
det ikke noen skulpturer med hull etter granatsplinter eller granittvegger
med skuddmerker, slik man finner i de fleste andre europeiske hovedsteder.
Selv det litt rare og nakne området rundt Utenriksdepartementet, som
ble ødelagt av britiske bomber nyttårsaften 1944, blir
først en bombetomt når man har lest historien om Royal Air
Force`s mislykkede forsøk på å bombe
Gestapohovedkvarteret i Victoria Terrasse. Slike ting har alltid opptatt
meg; som menneske og overbevist sosialist, som voksen også som
kunstaktivist. Jeg har samtidig opplevd den politiske kunsten som
problematisk når den har en instrumentell målsetting som ikke
reflekteres i dens sosiale funksjon i kunstsystemet, eller i selve den
språklige og kontekstuelle verkdannelsen.
Jeg hadde knapt sett nyere arbeider av Victor Lind da han stilte ut
på Galleri Struts i 1996. Bildet Nattrytter fra 1972
på Museet for samtidskunst hadde blitt introdusert til meg og en
million andre nordmenn da kunsthistoriker Paul Grøtvedt på
TV-nyhetene på begynnelsen av 90-tallet hevdet at mye av kunsten
på Museet for samtidskunst burde kjøres på
søppelfyllinga. Som tjueåring regnet jeg med at bildet kunne
være noe mere enn et todimensjonalt bilde av en hvilken som helst
politimann.
Gjennom Victors datter Andrea Lange, som startet Galleri Struts i Oslo
sammen med medstudenter fra akademiet i Bergen, ble jeg sammen med
Bjønnulv Evenrud introdusert for Victor i 1996. Vi hadde nettopp
startet faks-magasinet Kunstinnsikt, og Bjønnulv skrev en kritikk av
Victors utstilling Er en
grønn monokrom flate mer interessant enn en RØD?
Spørsmålsstillingen, hentet fra amerikansk
høymodernisme og koblet på politiske forhold i vår
nære fortid, og - skulle det vise seg - vår samtid, pirret
både Bjønnulv og meg. Det var en utstilling som plasserte
Victor Lind der han hørte hjemme: på "den unge kunstscenen".
Gjennom å ta inn over seg elementer i den tidlige konseptkunstens
språkundersøkelser og nittitallets interesse for sosiale
relasjoner kombinert med et tydelig politisk statement, oppfattet vi
arbeidene som humoristiske og reflekterte.
Jeg er ikke i tvil om at Victors utstilling på Galleri Struts var
starten på et nytt kunstnerskap, og at dette kunstnerskapet fortsatt
har store utviklingsmuligheter. Det ville samtidig være naivt å
tro at nittitallets Victor Lind er en annen person og en annen kunstner enn
60-, 70-, og 80-tallets Victor Lind. Det går en rød tråd
gjennom de siste tre tiårene, og det er den nesten monomane jakten
på sannheten om deportasjonen av de norske jødene. Denne
jakten kan ved første øyekast se ut som en patologisk
interesse for nazi-politimester Knut Rød (...mer interessant enn en
RØD?), en slapp byråkrat og antageligvis en ganske
uinteressant person. Men denne personen ble altså utgangspunktet for
et politisk kunstprosjekt som er selvreflekterende, tidvis humoristisk og
språklig sett mangetydig.
Sammen med Adolf Hitler, Gustav Vigeland og en av heltene fra
høymodernismen, den amerikanske jøden Barnett Newman,
utgjør Rød et persongalleri som puster tungt under den
innbydende overflaten i verkene med fellestittelen Contemporary
memory. Jeg har vært så heldig at jeg har jobbet med alle
disse arbeidene; som skribent, kurator, gallerist og hjelpemann. De tar
alle utgangspunkt i en ganske enkel dialektikk: "Innholdstung" mot
"innholdsløs", eksemplifisert i verket Blind date, som er en
installasjon der monokrom-parafraser ironiserer over det rene,
"ikkerefererende" maleriet som produkt av det jødiske bildeforbudet
og vestlig kunsthistorie. De rene flatene omkranser megafoner som hveser
autentiske opptak av rasist-telefonterror Victor og kona Joron Pihl ble
utsatt for på åttitallet. Her er vi naturligvis ved et
moral-etisk spørsmål som har ridd mange engasjerte kunstnere:
Det meningsfulle i å jobbe med kunst, og kunstverkets mulighet til
å representere noe betydningsfullt for menneskene.
Victors separatutstilling i undertegnedes og Jan Nordviks galleri
Samtidskunstforum i 1999 besto blant annet av videoen Det
sublime, som viser Hitlers inspeksjon av en tropp fra "Volkssturm" i
Berlin i 1945, der han hilser på en guttunge i uniform. Videoen er
både gripende, bisarr og nærmest uanstendig humoristisk. Med en
muzaklåt som evig messende lydspor, samplet han denne korte
filmsnutten og loopet den til en scene der Føreren kontinuerlig
klapper og smiler til gutten som skulle ut til fronten for å
dø i Adolf Hitlers navn. Denne filmsekvensen er et gripende
kunstverk. Gjennom repetisjon, musikk og bildeformat klarer han å
skape noen korte øyeblikk der publikum opplever det vanvittige
både i krigen og i sin egen historiske rolle når de ser den
smilende føreren rett inn i øynene.
"...Med glede åpner jeg atelieret og Monolitten for sjefen for
kulturavdelingen for de tyske myndigheter, hr. Müller-Scheld. [...]
Jeg vilde sette pris på om statsråd Lunde ble med. [...] Da jeg
jevnlig har sett at tyske militære har sterk interesse for mine
skulpturer og Broen i Frognerparken har jeg tenkt om det ikke lot seg
gjøre å åpne atelieret for disse i passende antall hver
gang på en og annen søndag. Atelieret kan romme ca. 500
mennesker. Jeg tør trygt la tyske soldater med sin utpregede
disiplin bevege seg mellom mine arbeider i atelieret, uten å
være redd for at noe skal beskadiges. En omviser tror jeg vil
være overflødig. [...] Oslo 1. mai 1941,
ærbødigst Gustav Vigeland."
I Oslo satt altså en skulptør og fryktet for at hans
skulpturpark ikke skulle bli ferdigstilt. I Europa trodde de fleste
på tysk dominans i lang tid framover. Naziregimet i Norge torturerte
og henrettet de som kjempet imot. Unnfallenheten, opportunismen og
feigheten mot naziregimet blant mange europeere har sitt motstykke i dagens
unnfallenhet mot framveksten av "nasjonaldemokratiske" partier og
"guttestreker". Den har også sin forlengelse i mange intellektuelles
bagatellisering av historiske forhold og latterliggjøring av folk
som bryr seg om krigshistorien. Dette fikk Victor oppleve i 1999, da en
kunstkritiker og to museumsdirektører reagerte kraftig mot hans
subtile sammenkobling av Vigeland og arrestasjonene av jødene i
november 1942.
Der Vigelandparkens hovedgate løper ut i Kirkeveien, dvs. ved
Frognerparkens hovedinngang, sto et hundretalls drosjer natten til 26.
november 1942. De var rekvirert av det norske Statspolitiet - og ventet
på 150 mann fra Statspolitiet, 60 mann fra kriminalpolitiet, 60 fra
hirden, og 30 fra Germanske SS-Norge. Disse ca. 300 mennene fikk utdelt en
instruks der innledningen lød: "Alle kvinnelige jöder med J. i
passet samt deres barn skal anholdes..." Seansen ble ledet av sjefen for
Statspolitiet Oslo-Aker Knut Rød som holdt en kort appell. Allerede
kl. 0500 starter de første arrestasjonene. I løpet av denne
morgenen og den påfølgende dagen ble 532 kvinner og barn
ført om bord i skipet Donau. Deres menn, sønner og fedre
hadde blitt anholdt i en tilsvarende aksjon måneden før. Av de
532 som førtes om bord i Donau overlevde kun 11 frigjøringen.
Dette kanskje mørkeste kapitlet i norsk moderne historie fikk
derimot få konsekvenser for deltakerne i aksjonen.
Knut Rød ble frikjent i rettsoppgjøret, og tjenestegjorde
i Oslo-politiet igjen fra 1952 til han gikk av med pensjon i 1965. Minst
tre av lederne for deportasjonen var organiserte i Hjemmefronten. Disse ble
ikke, på tross av deres aktive deltakelse i deportasjonene, tiltalt i
rettsoppgjøret etter krigen.
Denne aksjonen var utgangspunktet for det fortsatt pågående
prosjektet Contemporary
memory: I'll bring you home.
Victor bestilte 100 drosjer som ankom inngangspartiet til
Vigelandsparken kl. 04.30 26. november 1998. Et invitert publikum deltok i
en minnestund, og denne ble utgangspunktet for en stor videoinstallasjon
som ble presentert i sin fulle skala på utstillingen "Schpaa: du har
ikke en sjans! - Ta'n!" i København høsten 2000. Utstillingen
blir senere vist i Lillehammer Kunstmuseum på nyåret 2001. For
meg står dette arbeidet, som består av fire store projeksjoner,
som et av det sterkeste kunstneriske uttrykkene jeg har sett på lang
tid, og som et sterkt og mangetydig politisk prosjekt.
Victors nye bilde Oslo by
night er en grafisk framstilling av Statspolitiets aksjon for å
deportere jødene. Det var en historiens rettferdige ironi i at
Museet for samtidskunst kjøpte bildet, i forbindelse med et annet
"åpent atelierprosjekt" nesten seksti år etter at Vigeland
inviterte tyske soldater: Oslo by
night inngikk i det langt mere sympatiske Oslo Open, som rettet
seg mot Oslos befolkning og internasjonale aktører. Dette arbeidet
gir en vakker gjenspeiling av publikum i en transparant, monokrom
koboltblå flate som dekker et kart over indre Oslo: Alle adressene
der nazistene, Milorgmedlemmene og "vanlige" politifolk hentet "uskyldige"
og "skyldige" jøder er markert med barnlige metallstjerner. I dette
innholdstunge arbeidet skaper Victor en opplevelse av metafysisk karakter
av enkle formale problemstillinger.
Skjønnheten og den underfundige visualiteten yter respekt for
både ofrene og publikum. Dette arbeidet er etter min mening
også en fin fortsettelse på problematikkene i Nattrytter, og ikke en
avstandstagen til egne "tidligere synder". Det står respekt av
å utfordre sitt kunstneriske og politiske prosjekt med stolthet, og
samtidig unngå å slå beina under det politisk ukorrekte
engasjementet i makropolitiske forhold for en kunstner som tilhører
en politisk desillusjonert og forsøksvis brennmerket generasjon.
Victors kunst har fått en kompleks karakter som muliggjør
menneskelig erfaring som kan lede til politisk refleksjon hos publikum,
uten statisk bekreftelse av politisk korrekte standpunkter.
Han har forstått dette; at kunstneren må være fri,
men at kunsten ikke kan være det. Victor Lind er en person som har
dedikert livet sitt til å jobbe for å nærme seg samtiden
og framtiden, gjennom å forstå fortiden.
|