"Politiet har fortsatt et renommé å ivareta"
Arrestasjonene og deportasjonen av norske jøder
høsten 1942
av Per Ole Johansen
I 1982 skrev professor Knut Sveri en meget tankevekkende artikkel om
den såkalte Rød saken, som han karakteriserte som
rettsoppgjørets "merkeligste sak". Rød som var
inspektør i Statspolitiets Osloavdeling og ledet aksjonene mot
jødene i Oslo høsten 1942, ble frikjent i to
lagmansrettssaker etter krigen. Juryen mente at han hadde gjort
motstandsbevegelsen verdifulle tjenester som veiet opp for de
"bistandshandlinger" han hadde ytet fienden, og bidro med denne
frikjennelsen til mange års offentlig taushet om utryddelsen av de
norske jødene.
Knut Sveri, som skrev meget kritisk om de juridiske og moralske
premissene for frifinnelsen i Rødsaken, fortalte meg for noen
år siden at denne saken aldri har sluppet tak i ham. Slik er det
kanskje også for Victor Lind. I sin videoinstallasjon Contemporary Memory.
Who is afraid?, om jødene som ble tvunget inn et hundretalls
Oslodrosjer i november 1942 og sendt til gasskammeret med det tyske skipet
Donau, møter vi juryens avveining av onde og gode gjerninger
som et nesten surrealistisk bakgrunnsteppe.
Noen dager etter denne forestillingen så jeg et annet av Linds
arbeider: Oslo
By Night. Fordi jeg er nærsynt, oppfattet jeg ikke med det samme
hvilket av arbeidene på utstillingen som var Victor Linds. Men da det
først gikk opp for meg at den blå bunnen med sorte markeringer
var et Oslokart, og at de fargede stjernene var hus hvor det hadde bodd
jøder som var arrestert og sendt til gasskamrene, var det som
å få et slag i mellomgulvet. Omfanget av og tyngden i denne
politiaksjonen ble, med dette i beste forstand enkle grep, visualisert
på en måte som gjorde et voldsomt inntrykk. Og det ble for meg
som for Knut Sveri og Victor Lind; har man først begynt å
stille spørsmål ved denne saken, da tar man ikke hva som helst
til svar.
Temaet
17. februar 1946 arrangerte Oslo og Omegns Kommunale
Leieboerorganisasjon et protestmøte mot nazister som bodde i
kommunale leiligheter. Kveldens hovedtaler Karl P. Norum så i
kristelig og humanistisk nåde på "de aller minste"
nazistene - landet manglet dessuten arbeidskraft - men for de store var
det ingen pardon:
"Det politiske ukrutt, de store forbrytere som organisatorisk og
politisk har ansvaret for det fryktelige som hendte under den siste krig, i
det de bandt seg til historiens mørkeste djevelmakter og som gikk
inn for store ødeleggelser av det frie demokrati - de mennesker
må utryddes, det burde være en dom for dem alle:
Likvidasjon!"
Norum kommenterte ikke boligsituasjonen for norske jøder som
hadde kommet hjem fra konsentrasjonsleire eller eksil til leiligheter som
var overtatt av norske familier, som ikke var så interessert i
å flytte. Norum var ikke alene om å prioritere sine temaer.
Avisene hadde mange reportasjer fra landssviksakene på den tiden, med
grufulle detaljer om nordmenn som hadde gått tyskernes ærende
som angivere og torturister. Det var stemning for et oppgjør.
Interessen for nordmenn som hadde deltatt i arrestasjonene i oktober og
deportasjonen av 532 jøder i november 1942 var derimot svært
liten. Rød ble frifunnet i to lagmannsrettssaker, i februar 1946 og
april 1948. Sakene fikk minimal omtale i forkant. Rettsforhandlingene ble
ikke referert. Dommen i den første lagmannsrettssaken ble referert i
Aftenposten dagen etter, det vil si den 5. februar 1942, men ble lite
påaktet ellers.
Rødsaken forandret karakter etterhvert, fra å handle om
vaklevoren politimann som fulgte tyske ordre til en respektert
motstandsmann som verken var personlig brutal eller noen jødehater.
Denne renvaskelsesprosessen er det første temaet for denne
artikkelen. Det andre temaet er hvordan tiltaltes, vitnenes og
jurymedlemmenes syn på de "formildende omstendigheter" sammenfalt med
hvordan de tyske byråkratene rasjonaliserte sitt eget ansvar for "den
endelige løsningen".
Politiinspektørens versjon
Rød ble arrestert den 14. mai 1945 mistenkt for landssvik,
og satt deretter i varetekt på Ilebu, tidligere Grini, til
begynnelsen av februar 1946. Det var altså noen innen politi og
påtalemyndighet som mente at de hadde en sak. Forhørsretten
ble satt på Ilebu den 6. juni 1945. Rød fortalte dommeren at
han ikke var interessert i politikk, og at han tvert om hadde meldt seg inn
i NS for "på den måte å oppnå beskyttelse
under sin tjenestegjøring som politimann". Sitt ansvar for
jødeaksjonene bagatelliserte han til noe "rent
polititeknisk".
16. september 1945 kom Rød tilbake til sine krigsanliggender i
en femten siders tettskrevet forklaring. Hans politikarriere startet i
1927, som politibetjent i Aker, og deretter førstebetjent ved
kriminalavdelingen samme sted fra 1929. Høsten 1940 ble han
"beordret" av politimester Bernhard Askvig til
overvåkningsavdelingen ved Oslo Politi. I mars 1941 ble han
"utnevnt" til politifullmektig. Rød var en flittig kar som
hadde lest seg til juridikum på si. I juli 1941 ble han
"overført" til Statspolitiets Osloavdeling, og "utnevnt"
til politiinspektør for samme avdeling i juli 1942. Egentlig
ville han tilbake til Akers politi som politifullmektig. "Dette ble
imidlertid avslått." Våren 1942 kom det til en slags
konfrontasjon mellom Rød og Statspolitiets leder, etter en
mishandling som Statspolitiet sto bak. Rød ønsket seg vekk,
men fortsatte "da Martinsen både truet og bad". Man kan lese
mye om ordrer, trusler og skjebne, men intet om selvstendige valg eller
etiske dilemmaer:
"Det var en skjebnes tilskikkelse at jeg kom over i
Overvåkningen og derpå Statspolitiet, og at jeg på grunn
av denne stilling etterhvert har fått mange saker til behandling, og
ordrer som har bydd meg meget imot, men forholdene var slik at jeg ikke
kunde bøye unna mer enn jeg har gjort."
Høsten 1940 ble det "øvet påtrykk" for
å få flest mulig politifolk til å melde seg inn i NS.
Rød, som angivelig ble truet med "avskjed" hvis han ikke
hadde medlemskapet i orden innen 1. januar 1941, var en av de mange som ga
etter:
"Kolleger som jeg talte med om situasjonen var enig i at det var
nødvendig å være medlem for å få
beskyttelse, hvis man framdeles vilde optre som politimann med et
selvstendig og nøkternt syn..."
"Hirden" var på hugget for å fortrenge politiet, og
fordi dette ville vært det verste som kunne hende, var det bedre
"tilsynelatende" å melde seg inn i NS, "slik at de gamle
politifolk fra før krigen kunde fortsette sitt arbeide".
Rød mente dessuten at det talte til hans fordel at hans sjef,
"en moralsk skikkelig mann," hadde unnlatt å advare ham mot
å gå inn i NS.
Verken i denne forklaringen eller det brevet han skrev til
Landssvikavdelingen i Oslo den 12. desember 1946, påberopte
Rød seg at han gikk inn i NS for å ha et "cover" for et
illegalt samarbeid med motstandsbevegelsen. På bakgrunn av de
positive vitneprovene som juryen la til grunn for frifinnelsen, er
det like overraskende som at en så angivelig verdsatt
motstandsmann i det hele tatt ble arrestert og satt i varetekt i ni
måneder sammen med angivere og overløpere, mens andre
motstandsfolk ble feiret som nasjonens helter. Det satt langt inn i ermet,
dette motstandskortet. Man kan lure på hvorfor han ikke spilte det
bedre og tidligere.
Som statspolitiinspektør var Rød tyskerne behjelpelig med
å ransake trykkerier i Oslo på jakt etter flyveblader og
illegal presse. Ærekrenkelser og legemsfornærmelser mot norske
nazister var også et ansvarsområde, flyktningsaker med
registrering, eiendomsopptegnelse og avhør av pårørende
likeledes. Rød presiserte at han aldri deltok i "detaljarbeidet",
og at han alltid formante sine underordnede om å "opptre
korrekt og følge de regler for etterforskning som gjaldt før
krigen". Noen eksesser ville han ikke vite av. "Jeg er
personlig en absolutt motstander av vold og brutalitet."
24. oktober 1942 ledet Rød arrestasjonene av jødiske
menn i Oslo-området, som deretter ble sendt til midlertidig
internering på Berg i Vestfold. "Det tekniske
arrangementet," kalte han det. Rød "ventet det
egentlig ikke, men ble heller ikke meget overrasket" da han fikk ordren
fra statspolitisjef Martinsen. Fortegnelser over jødene ble skaffet
til veie, planer utarbeidet. "Hjemmebesøket" og pågripelsen
ble overlatt Kriminalpolitiet i Oslo, Statspolitiet, Hirden og Germanske
SS. "Alle var sivile, og en politimann var leder av hver patrulje som
besto av et par mann." Noen dager før 26. november fikk
Rød beskjed fra Martinsen om at tyskerne hadde bestemt at
jødene skulle "sendes til Tyskland". Rød likte det
lite, men gav etter:
"Jeg uttrykte min absolutte misnøye med denne krasse
utvikling, både fordi jødene ikke hadde vært noget
problem her og fordi alle jo visste at jødene før krigen var
forfulgt i Tyskland. Martinsen svarte ganske rolig at "familiene ikke
skulde skilles", og at det skulde samles i kolonier i Polen eller
Østpreussen hvor det var "bygget hus til dem".
Kvinnelige jøder og barn i Oslo skulle arresteres og
innbringes, også denne gangen av aksjonsenheter fra Kriminalpolitiet,
Statspolitiet, Hirden og Germanske SS. "Alle var sivile, og en
politimann var altid leder av hver patrulje". Deretter skulle samtlige
jøder raskt og diskret kjøres ned til havna i Oslo, hvor
Donau lå klar for den siste reise. Det var Statspolitisjef
Martinsen som skulle holde parolen for politifolkene på den tidlige
morgensamlingen i Kirkeveien den 26. november, men han meldte forfall og
påla Rød den oppgaven også:
"Jeg sendte da patruljene ut, og meddelte tjenestemennene den ordre
jeg hadde fått: Til slutt sa jeg omtrent følgende: "Det har i
den senere tid vært en del agitasjon møt jødene i
pressen. Dere må ikke la deres optræden påvirkes av
dette, men huske på at dere nå er politifolk. Politiet har
ennå et renome å forsvare, og derfor skal dere opptre korrekt,
og gi fangene rimelig tid til å kle seg, spise og ta med seg de
klær de trenger" [...] Så vidt jeg vet ble ingen
jøder mishandlet ved anholdelsen, eller så lenge det norske
politi hadde befatning med dem."
Rød benektet på det sterkeste at han var "leder av
jødeaksjonen". Ansvaret lå et ganske annet sted. "Det
kan neppe være tvil om at jødeaksjonen var et rent tysk
tiltak." Martinsen fikk ordren fra tyskerne, og sendte den videre til
Rød, som deretter beordret sine underordnede. Det var
svært viktig for Rød å få frem at han ikke hadde
hatt noe personlig imot jødene:
"Jeg har heller ikke noen gang vært ëjødehaterí. Jeg
har flere ganger i mitt liv truffet jøder, og jeg har alltid
vært like imøtekommende mot dem som mot andre
mennesker."
Rød ga en detaljert redegjørelse for hvordan han hadde
forsøkt å hjelpe tre jøder i 1942-1943: En cantor, som
han hadde kontakt med i embeds medfør, fikk det råd å
rømme. En kvinne, som oppsøkte ham etter at mannen var blitt
arrestert, fikk bekreftende svar på sitt spørsmål om
også jødiske kvinner skulle arresteres. Høsten 1943
forsøkte han, uten hell, å få løslatt en
jøde som var gift med en ikke-jødisk norsk kvinne. Dessuten
hadde ga han Røde Kors tillatelse til å levere klær og
leker til barna om bord i Donau. Han ga dessuten beskjed om at
avreisen var fremskyndet, slik at Røde Kors-folkene rakk frem i
tide.
"Disse eksempler er desværre bagateller, men jeg håper
de sansyndliggjør min påstann om jeg ikke har vært noen
ëjødehaterí." (De mange stavefeilene i sitatene skyldes at det
sannsynligvis er en politibetjent som har skrevet ned forklaringen til
Rød.)
Opplysningene, eller påstandene, som dukket opp i forkant av og
under rettssaken om at Rød systematisk hadde varslet samtlige
aksjoner mot jødene ble derimot ikke nevnt med et eneste ord i denne
omfattende forklaringen fra 16. september 1945. Nok en gang undres man. En
erfaren politimann som Rød måtte jo vite hvor viktig de
første forklaringene i en straffesak var for en tiltalt. I sitt brev
til Landssvikavdelingen i Oslo, i desember 1946, gjentok han hvor
underordnet han hadde vært under jødeaksjonene:
"Jødeforfølgelsens norske ledere må etter min
mening eventuelt søkes blant de personer som allerede i februar 1942
gjennom N.S. statistiske kontor satte i gang apparatet mot jødene.
Dernest må jeg vel nevne politisjef Jonas Lie, lederen av det norske
Sipo, Oliver Møystad og ikke minst Martinsen. Lie og Martinsen kunde
kanskje med sin autoritet ha stoppet jødeforfølgelsen, men
det var helt umulig for meg eller andre politimenn."
Bortsett fra enkelte ganger "etter fattig evne" å ha
forsøkt å beskytte jødene mot Hirden sommeren 1942,
hadde ikke Rød hatt noe med "jødesaker" å
gjøre før arrestasjonene i oktober 1942.
"Jeg visste ikke før dette tidspunkt at det foresto
jødeanholdelser, og langt mindre det som siden fulgte. Etter denne
dato gjorde jeg bare det som jeg var nødt til å gjøre
på grunn av min stilling og krigssituasjonen, og - om man tror det
eller ei - så var det ikke med noen glede jeg gjorde det."
Rød så altså sin medvirkning som underordnet,
kun utført på grunn av ordre, meget begrenset, politimessig
korrekt, nærmest tilfeldig og på ingen måte
"personlig". Hadde han tatt seg ferie like før den 26.
november i stedet for tidligere samme måned, ville han sikkert ha
"undgått hendelsen omkring "Donaus" avreise, men jødene
vilde neppe ha vært tjent med det". Heller ikke i dette brevet
skriver han noe om varsling av jødene i forkant av 26. oktober og
26. november 1942.
Våren 1942 ble Rød kjent med at tre av hans
statspolitibetjenter drev med illegalt arbeid. Rød hadde deretter en
rekke fortrolige samtaler med lederen for disse, som senere ble arrestert
og sendt til Tyskland. "Jeg meddelte ham etterhånden de
oplysninger jeg gikk, og lovet ham all min støtte." Etter
å ha søkt avskjed fra Statspolitiet 1943, ble Rød
kontaktet av fullmektig Gunnar Waaler hos Riksadvokaten. Waaler, som var
motstandsmann, oppfordret Rød til å trekke sin søknad,
og fortsette som spion for hjemmefronten". Rød avslo
"av forskjellige grunner", men var behjelpelig med andre
tjenester etter at han sluttet i Statspolitiet.
Kollegers og juryens versjon
Rød var verdsatt og likt av sine kolleger, som stilte opp
for ham med bedre skussmål enn han gav seg selv. Motstandsgruppen i
Statspolitiet var en meget viktig lytterpost for Hjemmefronten. "Da
vårt viktigste arbeide bestod av varsling, var praktisk talt alt som
foregikk i Statspolitiet og Det tyske sikkerhetspolitiet av interesse,"
forklarte lederen av den illegale gruppen. (4.6.1945) "Arbeidet ble
derfor fordelt slik at vi kunde følge med i det meste som
foregikk." Vedkommende ble "alltid" kalt inn på
Røds kontor når han "hadde fått rede på ting
som han mente var av interesse". Vitnet M (28.9.1945), hadde
"inntrykk" av at Røds eneste motiv for å fortsette i
Statspolitiet var "interesse for det illegale arbeidet". Vitnet N
"erindrer" (10.10.45) hvordan Rød fremholdt at politiet
måtte opptre "korrekt og hensynsfullt" og at han
"altid optraadte som en politimand skal og bør gjøre. Korrekt
og retfærdig". Rød var med i motstandsarbeidet, men tok
ikke skrittet fullt ut, oppsummerte vitnet N (25. oktober 1945).
"Rød stilte sig helt til disposition med sin viden i saker og
ting, men avslog tilbudet om å la sig organisere. Dermed mistet han
desværre den støtte det vilde vært for ham i dag om han
hadde tilhørt denne organisation."
Vitneforklaringene om Røds forhold til jødene var mer
omtrentlige før enn under rettssaken. Vitnet M "erindret"
(2.9.45) at Rød hadde gitt ordre om at "jødene skulde ha
samme beskyttelse av statspolitiet som andre norske grupper". Vitnet N
var "overbevist" (25.10.45) om at motstandsgruppen ble varslet.
Rød holdt riktignok parolen den 26. november 1942, vedgikk advokat
Rode i sin forhåndsprosedyre (28.9.1945), men Rød hadde ikke
noe valg fordi Statspolitisjefen uteble:
"Da var det ingen vei utenom, idet flere hundre norske politifolk
var oppmarsjert, og en rekke tyskere var tilstede. En avlysning av
foretagende ville ikke vært blitt tålt. Rød innprentet
at arrestasjonene skulle foregå humant og at jødene skulle
få tid til å spise og få klær med seg."
I Aftenposten den 23. mai 1945 ble Rød omtalt i en knapp
bisetning som leder av jødeaksjonene, for øvrig en av de
meget få avisomtalene av Rødsaken i årene etter krigen.
Dagen etter skrev en av Røds slektninger et lengre brev til
Landssvikavdelingen:
"...aksjonen mot jødene var et tysk foretagende som ingen
norsk borger evnet å stanse. Det var besluttet gjennomført av
tyskerne koste hvad det koste ville. Om noen hadde nektet å
etterkomme tyskernes ordre vilde det ha ført til fryktelige
konsekvenser for vedkommende, men jødene vilde en sådan
nektelse ikke ha hjulpet."
De positive utsagnene om Rød som motstandsmann, som
forsvareren trakk ut av sitt erme under lagmannsrettssaken i februar 1946
var enda mer uforbeholdne. Ingen tvil om at advokat Rode kunne faget sitt.
Rød "var så god jøssing som noen", mente
vitnet L. Rød var "den beste mann Hjemmefronten kunne
ønske seg", istemte vitnet S. "Det vilde vært
høyst uheldig om han hadde gått av allerede da
jødeaksjonene fant sted." Rød var "ryggraden i det
illegale arbeidet de drev før den illegale gruppen ble dannet",
erklærte vitnet F. Motivet for å melde seg inn i NS var
utelukkende "å beskytte politiet", fortsatte vitnet M.
Vitnet N trodde at "så å si samtlige jøder"
ble varslet. Røds rolle under arrestasjonene og deportasjonene
av jødene var "underordnet", mente vitnet K, Rød var
jo så "sterkt imot" disse aksjonene. Vitnene gjorde inntrykk
på juryens leg-medlemmer, som sluttet seg til Røds oppfatning
av at "jødeaksjonene ville ha gått sin gang uansett hva
tiltalte hadde foretatt seg". Rød hadde ikke gått inn i NS
og Statspolitiet for å yte fienden bistand, "men tvert imot for
å motarbeide ham". Og jødene ble jo varslet, iallfall
før deportasjonen den 26. november.
"Og hva angår tiltaltes øvrige handlinger, som
statsadvokaten bortsett fra jødeaksjonene betegner som
bagatellaffærer, finner retten godtgjort at tiltalte har
utført dem utelukkende i den hensikt å kamuflere sitt
særdeles viktige arbeide til beste for motstandsbevegelsen og
Hjemmefronten."
Disse patriotiske handlinger kom Rød til gode i form av
frifinnelse på premisser som var enda mer ukritiske enn hva han
faktisk selv hadde fremhevet i tidligere forklaringer. Rettens formann,
lagdommer Cappelen syntes imidlertid at frifinnelsen var for drøy,
selv om det hadde vært et samarbeid mellom Rød og
Hjemmefronten. Røds motiv for å melde seg inn i NS var at han
ville redde sitt eget skinn og karriere:
"Tiltalte ble stående både i partiet og som politimann i
statspolitiet hvis hovedoppgave det var i samarbeid med det tyske
sikkerhetspolitiet å motarbeide den nasjonale front."
Ansvaret for jødeaksjonene kunne han heller ikke løpe
fra, selv om han hadde gitt politipatruljene ordre "om å gå
hensynsfullt frem", hvilket ikke var mer enn hans selvsagte plikt.
"Den 26. november visste han for øvrig at de jødiske
kvinner og barn skulle overlates direkte til de tyske bødler. Han
kjente til de pogromer som da hadde funnet sted lang tid i Tyskland og
visste at det foresto dem en redselsfull skjebne, selv om han selvsagt ikke
forsto eller den gang visste om gasskammermetoden. Jeg mener at tiltalte
på dette punktet da en av tyskernes største
skjendselshandlinger i Norge fant sted - sviktet som politimann. Den som
på det tidspunkt da slike forbrytelser innledes står på
en overordnet post hvor han beordres til å delta i forbrytelsen
må svare nei - uansett konsekvensene."
Dommen ble oversendt statsadvokat Brynjulf Bull, og anket av
påtalemyndigheten, som fortsatt mente at man hadde en sak, selv om
politikameratene sluttet ring rundt Rød. Og så gikk tiden.
Først i april 1948 kom saken opp for ny lagmannsrett.
Følelsene rundt landssviksakene var ikke så sterke lenger.
Rødsaken var det enda færre som interesserte seg for. Dommen
refererte ikke vitnene, og var meget uforbeholden i premissene for
frifinnelsen. Juryen næret overhodet ingen tvil om at Rød
hadde holdt sine kontakter underrettet om "alt som var av interesse for
motstandsbevegelsen", og at han hadde meldt seg inn i NS for å
"kunne utføre landsgagnlig arbeid, og det har han også
gjort". Uten NS-medlemskap intet motstandsarbeid. Det ville derfor ikke
være riktig å legge størst vekt "på de isolerte
bistandshandlinger" som hadde vært til fordel for fienden
når den skaden som Rød hadde påført
fienden var så mye større.
Juryen betvilte ikke at Rød hadde hatt et praktisk ansvar for
jødeaksjonene i Oslo, som anført i tiltalebeslutningen, men
anså det også som "bevist" at han hadde sagt ifra
til sine underordnede i forkant av både arrestasjonene og
deportasjonen, slik "jødene kunne bli varslet og bringe seg i
sikkerhet". Rød hadde deltatt i disse aksjonene med "den
største motvilje". Hans rolle var underordnet, han hadde ikke
"tatt noe initiativ, men utført ordrene". Hans medvirkning hadde
ikke noen betydning fra eller til.
"Om han hadde vegret seg for å være med, ville det ingen
annen innflytelse hatt enn at han ikke hadde fått anledning til
å øve den modererende innflytelse på
gjennomføringen som var mulig."
Ettertanken
Norske politifolk valgte, som befolkningen ellers, forskjellige
veier i forhold til tyskerne under krigen. Noen veier gikk i svært
ulike retninger, andre krysset hverandre. Den ene "ytterfløyen",
deriblant embedsmenn og tjenestemenn ved Kristiansand Politikammer,
fornemmet tidlig hva de hadde i vente, og sluttet i politiet. Andre, som
for eksempel politimester Welhaven i Oslo, ble sparket fordi tyskerne og
nazistene fornemmet hva de kunne forvente seg av dem. En gruppe, som
representerte det beste i den norske polititradisjonen, gikk aktivt inn i
motstandsarbeidet og risikerte sine liv, noen av dem mistet det også,
og skrev seg inn i den norske motstandskampen med gullpenn. 9. desember
1943 ble 254 norske politifolk sendt i tysk fangenskap, med samme skip som
jødene ca ett år tidligere, nemlig Donau.
Andre politifolk tok meget aktivt parti for tyskerne, og vendte seg mot
sine landsmenn. En av dem var Jonas Lie; nestleder i Statspolitiet, sjef
for Utrykningspolitiet på 1930-tallet og et forbilde for mange, om
ikke alle innen norsk politi. Lie gikk inn krigen med en tyskinspirert,
halvmilitær "politifilosofi", betalende NS-medlemskap og en
hevngjerrig forestilling om at politiet var blitt dolket i ryggen av
Arbeiderpartiet.
Mellom disse fløyene var det et stor antall politifolk som
fortsatte i sine stillinger, fordi de mente at det var best for norske
interesser både på kort og lang sikt, eller for å sikre
egen karriere. En kombinasjon av disse motivene var heller ikke uvanlig.
Tyskerne foretrakk også at norsk politi forble på post som
diplomatisk mellomledd og silkehanske for den tyske jernneven. Rød,
som en del andre nordmenn i og utenfor politiet, snudde kappen i
forskjellige vindretninger, dels på samme tid - dels over tid. Han
tjente flere herrer, men også seg selv.
Det var noe alminnelig over Rød; karrierebevisst riktignok, men
det var ikke noe uvanlig for en politimann som tok juridikum på si
mens han arbeidet som politibetjent. Det er en dreining i Rødsaken
fra hans forklaringer i varetektstiden til dommene i lagmannsrettssakene.
En vaklevoren og usikker person, som følte seg styrt, presset og
beordret av andre, og samtidig var seg selv nærmest, kom ut av denne
lange juridiske prosessen som en frikjent, med de beste attester som
jøssing og motstandsmann.
I sine skriftlige forklaringer var han tilbakeholden med å
fremstille seg som fullt ut motstandsmann. Han hevdet aldri at den
egentlige grunnen til at han sa ja til stillingen i Statspolitiet var at
han hadde planer om å engasjere seg i det illegale motstandsarbeidet
på et senere tidspunkt, eller at han meldte seg inn i NS for aktivt
å sabotere tyske interesser. Han påsto heller ikke at hans
motiv for å delta i "jødeaksjonene" var at han ville
være i forkant for å kunne varsle jødene som
gruppe. Men de edle motivene som Rød i sin relative
ærlighet ikke ville tilkjenne seg, mente altså kolleger,
forsvarer og jurymedlemmer at de kunne dokumentere.
Kollegenes motiver for å vitne så uforbeholdent,
særlig under rettssakene, kan ha vært flere. Rød hadde
ydet dem verdifulle tjenester. Politiet hadde en lang tradisjon for å
belønne tjenester seg i mellom og når de samarbeidet med
lovbrytere som tystet på sine "crime partners". Velvilligheten
overfor Rød kan også henge sammen med at så mange andre
nordmenn hadde deltatt i jødeaksjonene; høsten 1942 og
tidligere med beslag av radioapparater, arrestasjoner, vakthold,
kartlegging av hvem jødene var, hvor de bodde, hva de eide, deres
bankkonti, hva de gjorde osv. - og ved å stemple jødenes pass
med den røde "J". Så hvorfor skulle han straffes når de
andre gikk fri?
Behovet for å slutte rekkene kan ha vært et annet motiv.
Politiet skulle bygges opp igjen etter krigen, og det var opptatt av sin
legitimitet i forhold til publikum. Knut Sveri mener at hensynet til
Hjemmefrontens prestisje kan ha vært et annet motiv. Forsvareren
gjorde sin jobb, profesjonelt og kynisk. Jurymedlemmene var "mer katolske
enn paven"; dvs. langt mindre kritiske enn de innen politi og
påtalemyndighet som mente at Rød var skyldig og burde
dømmes. Den slags "katolisisme" er kjent fra politisaker også
i nyere tid. I en rekke andre landssviksaker ble gode gjerninger veiet mot
de onde i forbindelse med straffeutmålingen, i motsetning til
Rødsaken - hvor de altså førte til frifinnelse.
I flere meget viktige henseender skilte de norske politifolkene og
juryen seg fra hvordan tysk byråkrati så på sin
medvirkning til utryddelsen av jødene. I Tyskland ble jødene
hetset som en uønsket rase det var en "historisk
nødvendighet" å utrydde. De norske ansvarlige argumenterte med
at deres "bistandshandlinger" var et nødvendig onde for å
kamuflere motstandsarbeidet; tragisk, men uunngåelig. Likheten
mellom tyske byråkrater og nordmenn som deltok i aksjonene mot
jødene, og vitnene og jurymedlemmer i Rødsaken, er hvordan de
pulveriserte det personlige ansvaret:
De fulgte ordre.
Deres rolle var underordnet.
De utførte sine oppgaver på en "korrekt" måte
omstendighetene tatt i betraktning.
Forfølgelsen av jødene ville ha gått sin gang
uansett hva den enkelte hadde foretatt seg.
Ingen hadde noe "personlig" imot jødene.
De fleste hadde hjulpet en eller flere navngitte jøder.
I The Destruction of the European Jews fremhever Raul Hilberg
det alminnelige ved de tyske byråkratene. Lederne for
KZ-leirene og de "innsatsgruppene" som reiste rundt og likviderte
østeuropeiske jøder under invasjonen av Sovjetsamveldet, var
i stor grad rekruttert fra en karrierebevisst akademisk elite. Det var
mange jurister og økonomer, en og annen teolog og forskningsleder
osv. Gestapolederen Müller var kriminolog. Det er en myte at de aktive
bare var forherdede SS-veteraner og følelseskalde militære.
Det store flertallet deltok i jødeforfølgelsene og
utryddelsen på deltid, fra sine skrivebord, uten noensinne å
sette sine ben i en KZ-leier, påpeker Hilberg. Men selv de som gav de
siste ordrene, og valgte selv å være til stede for å
påse at de ble fulgt, oppfattet seg som "anstendige": Henrettelsene
var historisk "nødvendige" og utført på en "human"
måte. Mishandling i forkant, seksuelle overgrep, personlig berikelse
eller glede over å drepe ble stemplet som perverst og "uverdig" for
en tysker, og i noen tilfelle faktisk også straffet.
Historien om den norske medvirkningen handler ikke primært om
personlige jødehatere og brutale sadister, selv om de også
fantes. Tyskerne ville heller at norsk politi enn Hirden skulle fronte for
dem, nettopp fordi profesjonelle, norske politifolk kunne forventes
å opptre på en rolig og "korrekt" måte, slik at aksjonene
kunne gjennomføres så raskt og diskret som mulig, i Norge
så vel som i forbindelse med lignende razziaer og deportasjoner i
Tyskland. Personer som sikkert var anstendige nok i andre sammenhenger
unnskyldte seg med at de bare fulgte ordre, og at det kun var snakk om en
"teknisk" begrenset og en etter forholdene "human"
delaktighet i en mye større prosess som uansett ville ha
gått sin gang. Derved unnslo de seg sitt etiske ansvar, og bidro til
forfølgelsen av en gruppe norske borgere som de selv aldri ville ha
tatt initiativ til å forfølge, og aller minst utrydde.
Kilder og litteratur:
Karl P. Norums tale. Aftenposten 18.2.1946.
Landssvikdom nr. 4094.
Hilberg, Raul: The Destruction of the European Jews. Holmes
& Meier. New York, London 1985.
Johansen, Per Ole: Oss selv nærmest. Norge og jødene
1914-1943. Gyldendal Norsk Forlag. Oslo 1984.
Sveri, Knut: "Landssvikoppgjørets merkeligste rettssak" i Lov
og Frihet. Festskrift til Johs Andenæs på 70 årsdagen 7
september 1982. Universitetsforlaget. Oslo 1982.
Arendt, Hannah: Eichmann i Jerusalem. En rapport om ondskapens
banalitet: Bokklubben Dagens Bøker. Oslo 2000
|